خانه / دانستی ها / چه كارت تلفني بخريم؟

چه كارت تلفني بخريم؟

 

(اين مقاله مربوط به كارتهاي تلفن منتشر شده در داخل ايران است)

امروزه حتي مي توانيم از كيوسك روزنامه فروشي نزديك خانه خود، كارت تلفن بخريم. انواع كارتهاي تلفن با ماركهاي مختلف در كتابفروشي ها، سوپرماركت ها، كيوسك هاي روزنامه فروشي و …. عرضه مي شوند.

از كارتهاي تلفن براي ارتباط تلفني ارزان قيمت با خارج از كشور استفاده مي شود.

به يمن ظهور و پيشرفت اينترنت، ارتباط تلفني از طريق شبكه هاي اينترنتي امكان پذير شده و متعاقب آن شركتهاي مختلفي، كارتهاي تلفني براي انجام اين ارتباطات به مردم ارائه مي دهند.

روش كلي استفاده از كارتهاي تلفن به شكل زير است:

1ـ ابتدا شماره تلفن ذكر شده روي كارت تلفن را بگيريد.

اين شماره تلفن، شماره تلفن شبكه شركت است، و در آن طرف خط كسي مخاطب شما نيست. دقت كنيد اين شماره تلفن با شماره تلفن خود شركت يا شماره تلفن پشتيباني شركت يا … متفاوت است.

2ـ تلفن را در وضعيت TONE قرار دهيد.

3ـ روي هر كارت دو عدد نوشته شده است:

الف)‌به نام شماره كارت                               ب)‌به نام رمز ورود

يا كلمه شناسه                                           يا شماره رمز

معمولا عددي بين 6 تا 10 رقم                     معمولا عددي 4 رقمي

تعداد كل ارقام بين 8 تا 16 رقم و عموما 10 رقم است.

همواره ابتدا عدد (الف) ،‌شماره كارت، سپس عدد (ب) ، رمز ورود را بايد وارد كرد. گاهي براي تمايز قايل شدن دو عدد فوق بايد از كليد # كه روي تلفن قرار دارد استفاده كنيد.

4ـ حال بايد شماره تلفن مقصد را گرفت. البته شايد لازم باشد براي شماره گيري ابتدا يك رقم كه توسط شركت ارائه دهنده كارت تلفن اعلام مي شود،‌روي دستگاه تلفن وارد كرد. يا به عبارت ديگر مي گويند : به ابتداي تمام شماره تلفن هاي مقصد خود رقم 1 (يا هر رقم ديگر ) بيافزاييد.

دقت شود در اين حالت هيچگاه “دو صفر” ابتداي شماره تلفن گرفته نمي شود. مثلا اگر كسي در كشور اتريش (با كد 0043)‌ در شهر وين (با كد 1) و با شماره تلفن 5555555 زندگي مي كند، براي تماس بايد بدين ترتيب و بدون وقفه شماره گرفت: 4315555555

5ـ گاهي در آخر شماره گيري كليد # يا * را بايد فشرد.

6ـ پس از پايان مكالمه،‌ مثل هميشه با گذاردن گوشي روي تلفن ارتباط قطع مي شود.

7ـ در مرحله 4 مي توان بجاي گرفتن شماره تلفن مقصد از امكاناتي كه شايد توسط شركت ارائه دهنده كارت بوجود آمده باشد، استفاده نمود.

مثلا با فشردن يك كليد از باقيمانده اعتبار كارت اطلاع يافت يا با فشردن كليدي ديگر، شماره رمز خود را تغيير داد.

روشي كه ذكر شد، روش عمومي استفاده از كارتهاي تلفن است، ولي براي اطلاع از روش دقيق كار با هر كارت تلفن بايد به اطلاعات آن كارت كه معمولا در پشت آن درج شده، مراجعه نمود.

حال بر مي گرديم به سوال اول، از كدام كارت تلفن استفاده كنيم؟

در خريد كارت تلفن به موارد زير دقت كنيد:

1ـ حتما به همراه كارت تلفن بروشور آن را هم دريافت كنيد. در اين بروشور ذكر شده است كه با كارت تلفن خريداري شده، با چه كشورهايي مي توان ارتباط تلفني برقرار نمود و همچنين هزينه تلفن به هر كشور، دقيقه اي چند تومان است؟

2ـ چك كنيد كه نام كشوري كه مي خواهيد با آن تماس بگيريد، در جدول بروشور، ذكر شده باشد. ثانيا ببينيد آيا قيمت آن براي شما مناسب هست يا نه؟

3ـ مراقب باشيد كه اگر كارت بسته بندي شده است،‌ بسته بندي آن قبلا باز نشده باشد. و از آن مهمتر چك كنيد كه پوشش روي دو شماره مهم آن يعني شماره كارت و شماره رمز ، سالم بوده و خراشيده يا كنده نشده باشد.

4ـ دقت كنيد كه كد شماره خود را با كد شماره شركت مزبور هماهنگ كنيد. مثلا اگر در لواسان زندگي مي كنيد و شماره اي كه بايد ابتدا بگيريد، در تهران باشد، طبيعتا بايد ابتداي آن 021 را بگيريد و منطقا تا پايان مكالمه تلفني، علاوه بر پولي كه از كارت تلفن كسر مي شود، پولي معادل تلفن بين شهري، بين لواسان و تهران،‌در قبض تلفن شما ثبت مي شود.

حالت ايده آل آنست كه اين شركت، در همان محلي باشد كه شما ساكن هستيد، مثلا اگر پيش شماره تلفن شبكه شركت 258 است پيش شماره تلفن منزل شما نيز 258 باشد، اين عالي است.

5ـ ببينيد آيا روي كارت تلفن، شماره تلفن خود شركت يا شماره تلفن پشتيباني براي كمك به حل مشكلات شما در ارتباط تلفني درج شده است يا نه . بررسي كنيد امكان ايجاد ارتباط با شركت از طريق اين شماره تلفن ها هست يا همواره بوق اشغال مي زند و يا اينكه اصلا گوشي را بر نمي دارند.

6ـ ببينيد روي كارت تلفن، شماره سريال (S/N or Serial No.) درج شده است يا نه . اين شماره بخصوص وقتي مهم است كه اساسا كارت تلفن شما كار نكند يا مشكلاتي داشته باشد. در اينصورت مسئولين شركت بهتر مي توانند مشكل شما را رفع كنند.

7ـ دقت كنيد: شما از طريق كارت فقط به دوعدد (شماره كارت‌ و شماره رمز) دست مي يابيد و پس از اتمام اعتبار كارت آن را دور مي اندازيد. بنابراين پر زرق و برق بودن كارت يا بسته بندي گرانقيمت آن ، تنها هزينه اي بر دوش شما مي گذارد.

8ـ اگر خود كامپيوتر داريد، خوبست شركت ارائه دهنده كارت تلفن سايت اينترنتي هم داشته باشد. در اينصورت مي توانيد با مراجعه به آن اطلاعات بيشتري در مورد ارتباطات تلفني خود (كه از طريق اين كارت تلفن داشته ايد) بدست آوريد.

9ـ از كساني كه قبلا اين كارت تلفن را تجربه كرده اند، بپرسيد، آيا همواره خط تلفن شبكه آنها، آزاد است يا نه،‌ دقت كنيد تعداد شماره تلفن هاي شبكه كه روي كارت تلفن ثبت شده سيار نباشد، چون بسياري از شماره تلفن هاي شبكه، خود متشكل از دهها خط تلفن هستند، بنابراين فقط با تجربه خود يا ديگران مي توانيد بفهميد كه خط تلفن شبكه حتي در ساعات پيك نيز مشغول نباشد.

10ـ چك كنيد كه كارت تلفن مورد نظر ارتباطي با كيفيت خوب،‌ با كمترين تاخير زماني در گفتار ارائه مي دهد يا نه؟

11ـ در مورد هزينه دقيقه اي تلفن،‌اين موارد را چك كنيد:

اول:‌ آيا هزينه دقيقه اي تلفن به خارج از كشور از همان ابتدا كه صداي بوق آزاد يا بوق اشغال تلفن را مي شنويد اعمال مي شود يا تنها پس از ايجاد ارتباط؟

دوم: اگر از طرف مقصد تلفن برداشته نشود و شما تلفن را قطع كنيد آيا مبلغي كسر مي گردد؟ چقدر؟

سوم: آيا هنگام تماس با خارج از كشور واقعا همان مقدار اعلام شده، از اعتبار كارت تلفن، كسر مي گردد؟ لااقل يكبار چك كنيد. مثلا ابتدا و انتهاي تماس و مقدار اعتبار خود را كنترل كنيد و ببينيد كه آيا مبلغ صحيحي از اعتبار شما كسر شده يا نه .

چهارم: مقدار مبلغي كه از اعتبار شما كسر مي شود براساس دقايقي است كه شما ارتباط تلفني با خارج از كشور برقرار كرده ايد، ولي آيا دقيقا همان “دقيقه ها” محاسبه شده است يا مثلا به 2 يا 3 يا حتي 5 دقيقه “گرد” شده است؟

پنجم:‌ مدتي كه از كارت استفاده نمي كنيد مثلا يكماه يا دوماه يا ششماه يا بيشتر، آيا هزينه اي به طور مستمر به شما تعلق گرفته و از اعتبار شما كسر شده است؟ در اينصورت يك حداكثر مدت زمان اعتبار براي كارتها مطرح مي شود، مثلا يكسال .

ششم: بررسي كنيد كه آيا شكرت يك حداقل مدت زمان تماس تلفني ،‌مثلا 5 يا 6 دقيقه براي هر بار تماس تلفني براي شما منظور مي كند يا نه.

هفتم: آيا شركت براي تماس هاي تلفني طولاني مدت محدوديت دارد؟ مثلا بعضي شركتها صادقانه اعلام مي كنند كه براي تماس هاي طولاني، چند درصد به مبلغ مي افزايند ولي بعضي ديگر، تنها پس از مدتي تلفن را قطع مي كنند، كه البته شما آن را به حساب قطع شدنهاي معمولي تلفن هاي راه دور مي گذاريد و مجددا شماره گيري مي كنيد.

ولي ممكن است تا ساعتها نتوانيد مجددا تماس بگيريد ، چون در واقع شركت ارائه دهنده كارت، ارتباط شما را قطع كرده تا افراد ديگر بتوانند تماس بگيرند و پشت بوق اشغال شركت باقي نمانند!

12ـ بسياري از موارد ذكر شده در مورد 11 را با داشتن كامپيوتر و چك كردن حساب اعتبار خود روي سايت اينترنتي شركت، مي توان بررسي و كنترل نمود. براي همين معمولل شركتهايي كه به عملكرد صحيح خود اطمينان دارند ، سايت اينترنتي با امكان بررسي اعتبار هر كارت ، ايجاد مي كنند.

13ـاز شركتهايي كه بطور حرفه اي از پاسخ به سوالات اساسي شما طفره مي روند، بترسيد.

14ـ از شركتهايي كه كارتهاي تلفن را بسيار ارزانتر از قيمت بازار عرضه مي كنند، بترسيد.

نهايتا بايد گفت شايد بهترين راه، خريد يك كارت تلفن با اعتبار پايين و امتحان آن و در صورت رضايت، خريد مجدد همان مارك از كارت تلفن است.

درباره ی admin

همچنین ببینید

روند استفاده از سوختهاي جانشين(CNG وLPG) در خودروها

  علل استفاده از سوختهاي جانشين: استفاده متعادل از تمامي منابع: براي حفظ تعادل لازم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *