خانه / بیزینس وکارآفرینی / بازاریابی و تبلیغات وفروش / قیمت گذاری محصول یا خدمات مهمترین اصل فروش

قیمت گذاری محصول یا خدمات مهمترین اصل فروش

قیمت گذاری محصول یا خدمات مهمترین اصل فروش

قیمت گذاری اصلی ترین محور فروش است . آمار نشان داده است که چیزی حدود ۸۰% از خریدها صرفا به خاطر قیمت رقابتی آنها اتفاق می افتد البته در یک نظرسنجی دیگر این رقم به ۷۰% رسیده ؛ مهم این است که درصد زیادی را از آن خود کرده است . قیمت گذاری یک محصول یا خدمات به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از کیفیت و مقدار گرفته تا نوع برند و شهری که شما در آن زندگی می کنید . همواره بدانید که قیمت یک محصول یا خدمات آن چیزی نیست که شما می گذارید ، آن چیزیست که مشتریان حاضرند بپردازند . مشتریان یک برند پوشاکی مانند پولو حاضرند حتی اگر کیفیت ، زیبایی و … محصولشان کمتر از یک فروشگاه معمولی هم باشد ، مبلغ گزافی را بابت یک انسان اسب سوار با چوب (آرم پولو) بپردازند .

در واقع قیمت یک کمپانی و برند به همین قضیه مرتبط است یعنی مردم چقدر حاضرند با قیمت آن شرکت کنار بیایند . وقتی مردم حاضر می شوند یک سیب گاز زده (آرم شرکت اپل) را با قیمت نسبتاً بالایی خرید کنند یعنی این برند ارزش دارد . حساب کنید یک گوشی آیفون ۵ اس ۱۶ گیگابایتی به جای ۲ میلیون تومان ، ۳ میلیون تومان شود ، مطمئنا خریداران اپل بازهم از آیفون ۵ اس ۱۶ گیگابایتی استقبال می کنند و آن را خواهند خرید به دو دلیل ؛ اول اینکه کسی که دو میلیون میدهد بابت یک گوشی ، مطمئناً سه میلیون هم می دهد ، دوم اینکه مشتریان اپل به نوعی وفاداری که تقریبا ۴۰% از قدرت خرید است رسیده اند .

قیمت گذاری | محصول | خدمات | ارزش برند

چگونه قیمت گذاری کنیم؟

– بدانید که مشتریان (مشتریان وفادار+مشتریان بالفعل+مشتریان بالقوه — با حذف اشتراکشان) حاضرند بابت محصولات شما چه قیمتی را بپردازند ، می توانید از سیاست های تغییر قیمت یا نظر سنجی برای فهم بهتر اینکه مشتریان چقدر حاضرند بپردازند استفاده کنید . این به معنی ارزش واقعی محصول شماست .

– ارزش واقعی که محاسبه شد باید قیمت تمام شده کالایتان را نیز بدست آورید . قیمت تمام شده کالا چیزیست که اگر شما کالاهایتان را (با میزان فروش نرمال) بفروشید می توانید هزینه های شرکتتان را تأمین کنید ولی هیچ سودی نبرید . دقت کنید که ارزش تمام شده یک کالا به نسبت فروش نیز بستگی دارد ، چرا که یکسری هزینه های ثابتی در قیمت کالای شما تأثیرگذار است مانند هزینه کارمندان (حقوق ثابت) + هزینه اجاره + هزینه برق و تلفن و … (که تا حدودی ثابت اند) + … ، این هزینه های ثابت باعث می شود که برای بدست آوردن قیمت تمام شده ، تعداد فروش محصول را نیز در نظر بگیریم . به همین خاطر هیچگاه پیش از تولید و فروش محصول یا خدماتی نمی توان قیمت دقیق تمام شده آن را محاسبه کرد .

– آنچه که سود مد نظر شماست چقدر است ؟ شما با چقدر سود قانع می شوید ؟ . پاسخ اصلی این است که هیچگاه ، یعنی هیچوقت شما قانع نخواهید شما اما بهتر است کمی رئالیسمی تصمیم گیری کنید ، یک سود ماهیانه مشخص مثل ۵ میلیون تومان (سود خالص) را مد نظر قرار دهید . ممکن است این قیمت برای شما ۱ میلیون یا ۱۰۰ میلیون باشد . (برای شهرام جزایری این رقم در سال ۱۳۷۲ ، یک میلیارد تومان بوده است . یعنی او میخواست به درآمد یک میلیارد تومانی برسد) . پس با این روش می توانید بفهمید چقدر باید بفروشید .

نتیجه گیری :

اگر قیمتی که مشتریان حاضرند بپردازند کمتر از قیمت تمام شده است باید استراتژی های برند (معماری برند) شرکتتان را تغییر دهید ، مشاورین مدیریت ، بازاریابی و تبلیغات باید برای شما چنین استراتژی هایی را برنامه ریزی کنند . (می توانید از ما کمک بگیرید!)

اگر قیمتی که مشتریان حاضرند بپردازند از قیمت تمام شده محصول یا خدمات بیشتر اما نمی تواند سود مد نظر شما را برآورده کند دو راه دارید ؛ اول اینکه با استراتژی های فروش بتوانید تعداد بیشتری از محصول یا خدماتتان را بفروشید و دوم اینکه همان کاری را که در مرحله قبل قراربود انجام دهید ، انجام دهید تا قیمتی که مشتریان حاضرند بپردازند بالا رود

اگر قیمتی که مشتریان حاضرند بپردازند سود شما را برآورده می کند ، همین الآن قیمت گذاری کنید . دقت کنید که قیمتی که مشتریان حاضرند بپردازند روز به روز با توجه به شرایط برند شما و با توجه به شرایط بازار و اقتصاد حاکم بر همان مشتریان ، در حال تغییر است . در نتیجه اگر قیمت گذاری که شما انجام دادید یک قیمت گذاری مناسب باشد و راهکارهایی برای فروش بیشتر ، قیمت گذاری بهتر ، کسر هزینه ها و … به کار ببندید مطمئناً موفق خواهید بود .

 

قیمت گذاری را جدی بگیرید ، آنچه که در دنیای امروز اقتصاد اهمیت پیدا کرده است قیمت رقابتی (قیمت رقابتی صرفاً قیمت کم نیست!) ست . همانطور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد قیمت گذاری چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از سهم قدرت انتخاب برای خرید را از آن خود کرده است .

 

برای قیمت گذاری محصولتان یا استراتژی های مدیریتی ، تبلیغات و بازاریابی از ما کمک بخواهید

درباره ی admin

همچنین ببینید

بازاریابی محتوا را به درستی اجرا کنید

یک روش انجام بازاریابی در اینترنت ، بازاریابی محتوا است که در آن اطلاعات مفید …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *