خانه / بیزینس وکارآفرینی / سود آفرینی در زمانه خلاق ها

سود آفرینی در زمانه خلاق ها

سود آفرینی در زمانه خلاق ها
تمام کسانی که وضعیت امروز اقتصاد ایران را رصد می کنند می دانند که رکود اقتصادی فعلی از جنس رکودهای قبلی که در اقتصاد پیش می آمد، نیست.

در سالیان گذشته شرایط اقتصاد ایران به گونه ای بوده است که کسب و کارها از تورم موجود در اقتصاد سود می کرده اند. اما با فزونی چشمگیر نرخ تورم و سیاست های کنترل شدید آن، وضعیت به این صورت شده است که در فضای کسب و کار ایران دیگر به آن معنا شاهد تورم های شدید نخواهیم بود و اقتصاد هم ظرفیتی برای تجربه کردن قیمت های بسیار بالاتر ندارد. ضمن این که درآمد نفتی ایران که اصلی ترین عامل تحرک اقتصاد ایران است در یک محدوده مشخصی ثابت مانده و درآمد جدید چشمگیری را عاید اقتصاد نمی کند. در این شرایط آن هایی که تا این جا از نرخ تورم، سود می کرده اند، دچار زیان می شوند و البته این شامل بخش غالب کسب و کارهای ایرانی ست. با کم رنگ شدن عامل تورم در سوددهی، آن چه جایش را می گیرد: عامل کارآیی و ارزش آفرینی ست.در همین جا بحث خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی، بیش از پیش اهمیت پیدا میکند و در این میان، کسانی برنده بازی تجارت خواهند بود که هوش و نوآوری و خلاقیت را در کار آورند و این مسائل را اموراتی تزئینی و شاعرانه در تجارت محسوب نکنند و در بالا و پایین شدن های یک کسب و کار، نقش شان را مؤثرتر ببینند.

وقتی روند، این گونه می شود که کسب و کار ها از کارآیی و خلاقیت خود کسب سود میکنند: آن وقت مفهوم ثروت نیز به نوعی دچار تغییرات بنیادین می شود. تا پیش از این سرمایه ها در حوزه ساختمان (یعنی همان اموال غیر منقول ) متمرکز می شد که نه تنها خلاقیتی نداشت که منفعت چندانی هم عاید اجتماع نمی کرد. اگر آن سرمایه ها به سمت تولید و کسب وکار سوق داده می شد: آن وقت وضعیت اقتصادی مردم بسیار بهتر از آن چیزی بود که امروز شاهد هستیم. نتیجه ثانوی سودآوری چشمگیر حوزه املاک این بود که مغهوم ثروت سازی و ثروتمندی در اذهان مردم به جنبه های منفی آن سوق پیدا کرد. چرا که سود چشمگیر و نامتعارف حاکم بر املاک، در مقایسه با فعالیت های دیگر، بی زحمت به دست می آمد و حتی وضعیت این گونه بود که اگر یک سازنده در ساختن خود اهمال می کرد و آن را دیر به اتمام می رساند، تورم حاکم بر اقتصاد به او هدیه هم می داد و این فرد می توانست بابت تاخیر و ناکارآمدی اش املاکش را به قیمتی بالاتر بقروشد و همه این ها در مجموع، نگاه به ثروت سازی را در اذهان عموم مردم منفی می کرد. اما در شرایطی که سودآوری در اقتصاد در گروی خلاقیت و نوآوری می شود: آن وقت کسانی که خلق ثروت می کنند: ازمیان خلاق ترین ها هستند و این، خود، الگویی متفاوت از ثروت را در اذهان مردم بازسازی می کند. البته مسیر سودآفرینی از خلاقیت و نوآوری: آن چنان که توصیف می کنیم آسان نیست و نیاز به ممارست دارد و آموختن و آموختن .

منبع: مجله پنجره خلاقیت

درباره ی admin

همچنین ببینید

بازاریابی اینترنتی

برخی از ابزارهای اصلی در بازاریابی اینترنتیموارد زیر است ساخت صفحات فرود: این صفحات با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *