خانه / دانستی ها / روند استفاده از سوختهاي جانشين(CNG وLPG) در خودروها

روند استفاده از سوختهاي جانشين(CNG وLPG) در خودروها

 

علل استفاده از سوختهاي جانشين:

  1. استفاده متعادل از تمامي منابع:

براي حفظ تعادل لازم است انسان از منابع انرژي كه در دسترس دارد بطور متعادل استفاده كند. اين روش براي حفظ هر چه بيشتر منابع انرژي لازم است.

هم اكنون بشر عمدتأ از سوختهاي فسيلي بعنوان انرژي استفاده مي كند و از اين ميان بنزين پرمصرف ترين برش نفتي است. در واقع امروزه در پالايشگاهها درصدي از برش گازوئيل را به بنزين تبديل مي كنند تا جوابگوي مصرف زياد بنزين باشند.

شايد بتوان گفت اصلاح الگوي مصرف انرژي مهمترين دليل استفاده از سوختهاي جانشين است.

  1. استفاده از سوختهاي ارزان:

بسياري از مواد وجود دارند كه قابليت استفاده به عنوان سوخت را دارا بوده و در عين حال خيلي ارزانتر از سوختهاي معمول هستند. اين ارزاني مي تواند ناشي از آساني تكنولوژي توليد اين سوختها باشد.

  1. كاهش آلودگي هوا:

در نواحي شهر نشين دنيا حدود 70 درصد از آلودگي شهري مربوط به خودروها است و از اين ميان، 80 درصد از آلودگي خودرو مربوط به دود اگزوز آنهاست.

ديدگاه استفاده از سوختهاي جانشين در بسياري از مواد منعطف به آلودگي كمتر حاصل از احتراق اين سوختهاست.

  1. افزايش بازدهي سوخت و درنتيجه كاهش مصرف سوخت:

توليد انواع بنزين هاي باز فرموله شده با اين هدف انجام مي گيرد.

علاوه بر موارد بالا رهايي از استفاده انحصاري از يك سوخت باعث مي شود كه يك كشور در روابط سياسي و اقتصادي كمتر آسيب پذير باشد .

شدت گرفتن تحقيقات روي سوختهاي جانشين در آمريكا طي دهه 1970 (پس از تحريم نفتي اعراب) اين موضوع را روشن مي سازد.

استفاده از سوختهاي جانشين به منظور برآورده ساختن يك يا چندهدف ازاهداف بالا هستند. ممكن است يك سوخت جانشين حتي بعضي از اهداف بالا را نيز نقص كند ولي در كل نافع باشد.

این مطلب را از دست ندهید :   روشهاي عمومي يادگيري و ابزارهاي لازم

انواع سوختهاي جانشين مرسوم:

شايد بتوان گفت مرسوم ترين سوخت جانشن در خودرو گاز مايع (LPG) و گاز طبيعي فشرده (CNG) است. اين دو سوخت در ايتاليا بسيار رايج است كه اين موضوع ناشي از حمايت هاي دولتي در آن كشور است. CNG در آرژانتين نيز بسيار استفاده مي شود كه منابع غني گاز طبيعي آن كشور و كشاورزي بودن آن،‌ كه استفاده از تراكتور و موتورهاي ديزل را لازم مي سازد،‌ توجيه كننده اين مسئله است. لازم به ذكر است كه CNG سوختي ست كه سازگاري بيشتري با موتور ديزل دارد.

در برزيل سوخت جانشين معمول،‌ الكل و انواع مخلوطهاي الكل با بنزين است. همانطور كه مي دانيم برزيل يكي از توليد كنندگان بزرگ شكر در دنيا است و بدنبال استفاده از تفاله نيشكر است كه با تخمير آن مي توان الكل تهيه نمود. سوخت گاز هيدروژن بدليل تكنولوژي بالاي آن و نياز به حمايت هاي مالي براي توسعه آن،‌ آلمان را براي رشد برگزيده است.

تكنولوژي بالاي آلمان و همچنين حضور خودروسازان ثروتمند مثل بنز و ب.ام.و در آن كشور،‌ آلمان را مساعد اين وظيفه نموده است. در مورد آمريكا بايد گفت كشوري است كه در آن روي تمامي سوختهاي جانشين به يك نسبت و به شدت تحقيقات انجام مي شود.

در ايران دو سازمان تحقيقات استفاده از سوختهاي جانشين را انجام مي دهند. بخش انرژي هاي نوي سازمان انرژي اتمي و سازمان انرژي هاي نوي وزارت نيرو (سانا). سانا عمدتأ روي سوخت هيدروژن كار مي كند. شركت واحد اتوبوسراني تهران نيز كارهاي تحقيقاتي و آزمايشگاهي زيادي روي سوختهاي LPG و CNG براي موتورهاي ديزل انجام داده است.

این مطلب را از دست ندهید :   حلالهاي ويژه پلاستيكها

پژوهشكده صنعت نفت و مركز پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران نيز روي LPG و CNG كار مي كنند. از ميان دانشگاهها و دانشكده هاي فني وبخصوص رشته مكانيك آنها كه در اين موضوعات فعال هستند،‌ كه از پركارترين آنها مي توان به دانشگاه تهران اشاره نمود.

جايگزيني سوخت جانشين در خودروها:

پس از انجام تحقيقات لازم در مورد يك سوخت جانشين مراحل زير براي توسعه تجاري سوخت انجام مي پذيرد:

  1. ايجاد ايستگاههاي تزريق سوخت جديد ابتدا در يك شهر و سپس توسعه آنها در شهرهاي ديگر و راههاي بين شهري.
  2. توليد خودروهايي كه بطور انعطاف پذير قابليت استفاده از سوخت قديمي و سوخت جديد را دارند (دو گانه سوز) تا حل شدن تمامي مشكلات استفاده از سوخت جديد و پس از آن توليد خودروهايي كه از سوخت جديد بطور اختصاصي استفاده مي كنند.

واضح است كه خودروهاي تنظيم شده براي يك سوخت بازدهي بهتري دارند واستفاده از خودروي دوگانه سوز در ابتدا تنها براي رفع مشكلات است.

  1. استفاده از خودروهاي مذكور در بند 2 در ناوگانهاي عمومي حمل و نقل شهري: ابتدا اين سيستمها روي خودروهاي شخصي ارائه نمي شود .

از آنجاييكه خودروهاي عمومي معادل چند خودروي شخصي مسافت طي ميكنند و درعين حال چون تحت نظر سازمانهاي دولتي هستند مقاومت كمتري در برابر اين سيستم جديد نشان مي دهند.

  1. دادن امتيازات به دارندگان خودروهاي داراي سيستم سوخت جديد.
  2. پس از رفع مشكلات عمومي، همگاني كردن سوخت جديد روي خودروهاي شخصي.

درباره ی admin

همچنین ببینید

عمر نگهداري ميوه و سبزيجات در اتاق، در يخچال و در فريزر

عمر نگهداري ميوه و سبزيجات وابسته به نوع ميوه و سبزي تغيير مي كند، اما …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *