خانه / ایده / ایده ها برای زندگی بهتر / خلاق‌ها از کره مریخ نیامده‌اند!

خلاق‌ها از کره مریخ نیامده‌اند!

خلاق‌ها از کره مریخ نیامده‌اند!
برای اینکه کارکنان خلاق و ایده‌پرداز داشته باشیم، فقط کافی است شرایط مناسب را برای این کار آماده کنیم. تولد دوباره روح خلاقیت و نوآوری آنقدرها هم سخت نیست. فقط باید چشم‌ها را بشوییم و سعی کنیم جور دیگر ببینیم.

ایده‌های تکراری همیشه دور انداختنی نیست.

هرگاه ایده‌ای جدید مطرح شد که به اندازه کافی خلاقانه و جدید به نظر نمی‌رسد، نباید بگوییم این ایده درواقع یک ایده نو نیست و کسی قبلا ایده مشابهی را ارائه کرده است! گاهی از دل همین ایده های به ظاهر تکراری و فقط به خاطر تفاوت نوع نگرش‌ها، شرکت‌ها صاحب سودهای کلانی شده‌اند.

از ایده‌های نو نترسیم.

اگر ایده‌‌ی مطرح شده بیش از اندازه جدید و خلاقانه باشد هم نباید استدلال کنیم که هیچکس قبلا چنین کاری نکرده است و حتما دلیلی دارد که کسی چنین کاری نکرده! پس بهتر است ما هم آن را فراموش کنیم. ترسیدن از ایده‌های جدید و متهورانه، فقط ما را در همان وضعیت قبلی نگه می‌دارد و مانع پیشرفت می‌شود.

از حرف تا عمل فاصله زیاد نیست.

فقط در جلسات، سخنرانی‌ها و حرف‌ها نباید از ایده‌های جدید استقبال کرد. هر ایده‌ای که در جلسه‌ای به صورت شفاهی مطرح می‌شود، بعد از آن نیاز است که به صورت عملیاتی و اجرایی درآید.

ایده‌ها را به دست طوفان بسپاریم.

هر ایده‌ی جدیدی که ارائه می‌شود، چه آن ایده متعلق به ما باشد و چه نباشد، خود را تنها سخنگو و مالک آن ایده ندانیم و اجازه دهیم دیگران هم درباره‌ آن حرف بزنند! گفتگوی جمعی و ایجاد طوفان فکری درباره‌ ایده‌های جدید، به گسترش آن‌ها می‌انجامد.

این مطلب را از دست ندهید :   قبل از کارآفرین شدن این ۱۰ عادت کاری بد را دور بریزید

اجرای ایده‌ها با حلقه‌‌های از هم جدا شدنی نیست.

میان تصمیم گیرندگان، کارکنان تخصصی، و مغزهای متفکر و افراد ایده‌پرداز، فاصله و سد نباید ایجاد کرد که خدای ناکرده، هر کدام ساز خودشان را بزنند. این افراد با توانمندیی‌های مختلف یک تیم هستند که مثل یک زنجیره باید همیشه به هم متصل باشند.

همه چیز را همگان دانند.

طوری رفتار نکنیم که از هر کسی که در اطراف ما هست بیشتر می‌دانیم. حرف دیگران را برای اینکه جملاتشان را تمام کنیم، نباید قطع کرد و طوری وانمود کرد که از قبل می‌دانیم چه می‌خواهند بگویند.

هیچ ایده‌ای را دست کم نگیریم.

ایده‌هایی که از کارکنان سطوح پایین‌تر ارائه می‌شوند را هرگز نباید دست‌کم گرفت. اغلب مدیران تصور می‌کنند زمانی که سطوح پایین‌تر به آن‌ها ایده ارائه می‌کنند، احتمالا قصد دارند جا پای آن‌ها بگذارند. هر فردی و با هر سمتی در یک سازمان، می‌تواند باعث تغییر و تحولات شگرف شود.

خلاقیت مادرزادی نیست.

هیچ کس از بدو تولد، خلاق نیست. خلاقیت یک مهارت است که می‌توان آن را آموخت و تقویت کرد. در کشورهای دنیا از جمله ژاپن سازمان‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی و کاربردی تکنیک‌های خلاقیت را آموزش می‌دهند.

نیروی خلاق را مستهلک نکنیم.

کارکنان خوش فکر و خلاق، نباید زیاد درگیر کارهای روزمره اجرایی و جزئیات شوند. کارهای طاقت‌فرسا، جزئی و پردردسر را نباید به آن‌ها سپرد چون مانع خلاقیتشان می‌شود. برخوردهای سخت و منتقدانه با چنین افرادی، فقط شرایط را سخت‌تر از قبل خواهد کرد.

گاهی ازچند متر بالاتر به کارمان نگاه کنیم.

لازم است که هر از چند گاهی از ورطه کارهای تکراری و وظایف روزمره بیرون بیایم و از دریچه جدیدی به کارهایمان نگاه کنیم. اینکه بتوانیم خودمان را حتی برای چند لحظه از اجرای کارها بیرون بکشیم و با نگاهی تازه، سعی کنیم ایده‌های نو را در کارمان جاری کنیم، هنر بزرگی است.

این مطلب را از دست ندهید :   شغل پرورش ماهی

درباره ی admin

همچنین ببینید

از اشتباهاتی که منجر به شکست تجاری می‌شود خودداری کنید

شرکت های بزرگ حسابداری و مشاوره، هزاران کسب و کار شکست خورده را بررسی کرده‌اند. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *