خانه / بیزینس وکارآفرینی / اخلاقیات و کارآفرینان

اخلاقیات و کارآفرینان

علم اخلاق

آیا به دنبال شادی‌ها یا منابع شخصی رفتن، بدون توجه به دیگران کار درستی است؟ آیا ما به دنبال سرعت، وسایل راحتی و آرامش هستیم؟ علم اخلاق به این سوالات پیچیده پاسخ می‌گوید و به ما می‌آموزد که چه چیزی خوب است یا بد، چه چیزی صحیح است یا غلط و وظیفه اخلاقی و تعهدات ما به عنوان اشرف مخلوقات چیست. می‌توان گفت علم اخلاق با اصول و قوانین اخلاقی هدایت موجودات زنده در همه سطوح سرو کار دارد، به همین دلیل است که علم اخلاق به عنوان مجموعه‌ای از قوانین یا اصول هدایت تعریف شده است که خوب یا بد بودن وظایف و تعهدات یک شخص یا گروه را بیان می‌کند.

شاخه‌های علم اخلاق

علم اخلاق به دو شاخه عمده تقسیم می‌شود: اخلاق ماورائی و اخلاق هنجاری. اخلاق ماورائی مفاهیم و قضاوت‌های مربوط به طبیعت یا ماورای طبیعت را بیان می‌کند. مثل متافیزیک (علم ماوراء الطبیعه). اخلاق هنجاری اصولا در ارتباط با هنجارها یا استانداردهای خوب بودن اشخاص در جامعه می‌باشد. اخلاق هنجاری، اصول کلی و راهنمایی‌هایی را برای هدایت شخص یا گروه مطرح می‌کند که هدایت، کنترل و رفتارهای مناسب را در بر می‌گیرد. اخلاق هنجاری، عموما مرتبط با اصول و قوانین کلی اخلاقی را مطرح می‌کند اخلاق کاربردی خوانده می‌شود. اخلاق کاربردی به اجرای تئوری‌های هنجاری‌ در مسائل روزمره انسان‌ها مربوط است.

تئوری‌های اخلاق هنجاری

اخلاق هنجاری، اصول عمومی اخلاق را بر پایه سه دیدگاه نظام‌مند بیان می‌کند:

منفعت گرایی، 2- حق گرایی، 3- عدالت گرایی.

تئوری مبتنی بر منفعت گرایی نیازمند انتخاب مسیر صحیحی است که باید با در نظر گرفتن عاقبتی نیک انجام شود. ایده اساسی که برای انتخاب انجام دادن یا ندادن عملی مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که آن عمل باید در جهت منافع تعداد بیشتری از مردم باشد.

تئوری مبتنی بر حق گرایی برای امتیاز دادن به اشخاصی است که قانونا حق با آن‌ها می‌باشد.

سومین تئوری به افراد ایده آلی نیاز دارد که دنباله رو مفاد قانون، انصاف و عدالت باشند و به نظر می‌رسد که مناسب، کاربردی و بهترین باشد.

تاثیر محیط

تصور ذهنی در مورد اخلاقی یا غیراخلاقی بودن یک موضوع، از فردی به فرد دیگر متفاوت است چرا که مفاهیم و استانداردهای اخلاقی افراد متاثر از عوامل متنوع محیطی شخص اعم از والدین، اعضای خانواده، دوستان و همسایگان، آداب و رسوم اجتماعی و مذهبی، نگرش سیاسی و نظام قانونی، شرایط اقتصادی و محیط کار و… است.

به علاوه، طبیعت ارثی افراد، درست یا غلط، در شکل دادن عقاید فرد موثر است. در محل کار نیز، فرهنگ کاری و رویه‌های تجاری و حتی سطوح مختلف قدرت، تاثیر بسزایی در شخصیت اخلاقی کارمندان می‌گذارد.

اخلاق در کارآفرینی

علم اخلاق در زمینه‌های شغلی، کاربرد را در جامعه بشری دارد. موفقیت تجاری یک شرکت غالبا به همکاری و حمایت افرادی که در آن شرکت کار می‌کنند، بستگی دارد. اما رضایت و همکاری افراد نیز بستگی به اصول اخلاقی پذیرفته شده و به کار رفته شده در آن سازمان و کارمندان دارد. بنابراین، بهتر است در مورد استانداردهای کاری یک مکان خاص توجه خاصی صورت گیرد. در حقیقت برای رسیدن به همکاری و حمایت همه اعضای سازمان، تنظیم وظایف اخلاقی لازم است. برنامه‌های تجاری باید بر این اساس تنظیم شوند که آیا این کار به نفع بیشتر افراد است یا خیر و بدین ترتیب معلوم می‌شود که چرا شرکت‌های تجاری، تصمیمات اخلاقی را طبق نظریه منفعت گرایی می‌پذیرند.

این مطلب را از دست ندهید :   کار کردن عار نیست

بسیاری بر این عقیده‌اند که یک سازمان ابتدا باید مناسب بودن فعالیت‌های خود را ارزیابی و سپس تصمیم‌گیری نماید و این کار باید بعد از در نظر گرفتن جنبه‌های تجاری انجام گیرد. نهایتا می‌توان گفت افراد برجسته‌ای وجود دارند که حقوق دیگران را تشخیص می‌دهند، برای دیگران عدالت را اجرا می کنند و هیچ کار غیر منصفانه‌ یا غیر قانونی را که به شرکت صدمه بزند انجام نمی‌دهند. از این دیدگاه قواعد بسیاری برای اینکه یک شرکت صدمه بزند انجام نمی دهند. از این دیدگاه قواعد بسیاری برای اینکه یک شرکت چگونه با کارمندان، افراد خارجی و سایر افراد جامعه، رفتار خواهد کرد، مطرح می‌شود.

مثل رفتار منصفانه با همه کارگران، پایبندی به حقوق مشتریان، حمایت از منافع سرمایه‌گذاران، معامله منصفانه با تامین‌کنندگان و فروشندگان، مشارکت در برنامه‌های رفاهی جامعه، انجام فعالیت‌های سازگار با محیط و غیره که تعدادی از آن‌ها را بررسی می کنیم:

-کارمندان: اخلاق بر چگونگی رفتار کارمندان موثر است. یک شرکت به کارگرهای مفید نیاز دارد و آن‌ها را استخدام می‌کند. بنابراین متقاضیان با توجه به کیفیت، نگرش و تجربه مرتبط کاری انتخاب می‌گردند و نباید با در نظر گرفتن معلومات، شایستگی‌ و صلاحیت‌های دیگر بین متقاضیان تبعیض قائل شد.

-مشتریان: اساسا مشتریان یکی از عوامل مهم در موفقیت و بقای کار هستند. صاحبان صنایع موظفند به مسایئل مربوط به سلامت، امنیت و حقوق مشتریان توجه خاصی داشته باشند. این موارد به همان اندازه که در تجارت حیاتی هستند در اخلاق نیز مهمند. اگر فروشنده‌ای بخواهد برای کسب سود از تحریک احساسات یا ناآگاهی مشتری استفاده کند، اساسا کاری غیر اخلاقی مرتکب شده است.

از دیگر مسائل غیر اخلاقی که عموما مشتریان از آن شاکی هستند می‌توان به تبلیغات نادرست و گمراه کننده، کیفیت ضعیف، اثرات سوء، قیمت گزاف و خدمات ناقص بعد از فروش اشاره کرد که معمولا برای کلاه‌برداری، دروغ و اغفال عمومی استفاده می‌شود.

-فروشندگان: ارتباط تولیدکنندگان با فروشندگان محصول خود بسیار نزدیک‌تر از مشتریان است. فروشندگان شبکه توزیع گسترده ای را در بازار برای ارائه خدمات به تولیدکنندگان تشکیل داده‌اند. آن‌ها نظرات موافق یا مخالف را در بازار برای ارائه خدمات به تولیدکنندگان تشکیل داده‌اند. آن‌ها نظرات موافق یا مخالف را در مورد قیمت و کیفیت اجناس دریافت می‌کنند و به تولیدکنندگان انتقال می‌دهند. این ارتباطات بر اساس یافته‌های فروشندگان صورت می‌گیرد و باعث می‌شود بنگاه‌های تجاری، راهبرد بازار فروش خود را دائما عوض کنند.

-تامین کنندگان: پرداخت به موقع صورت حساب‌های بستانکاران و تامین‌کنندگان، جزء اصول قانونی و تعهدات اخلاقی می‌باشد که نیاز به تاکید زیادی ندارد. این خصیصه به منظور حفظ روابط با تامین‌کنندگان حائز اهمیت فراوانی می‌باشد و از این طریق از تامین به موقع مواد اولیه با کیفیت و سایر ملزومات ضروری برای طی مسیر تجارت اطمینان حاصل می‌شود.

-سرمایه گذاران: هدف اصلی تجارت، مدیریت بر منابع موجود برای کسب سود مناسب و بازگشت کامل سرمایه اصلی است. کارآفرین‌ها موظفند به سرمایه‌گذاران را ترغیب نماید که در هنگام نیاز به سرمایه خود بیفزایند. به علاوه داشتن اطلاعات کامل و واقعی در مورد موقعیت مالی شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند از دیگر حقوق سرمایه‌گذاران است.

-تبلیغات: اغلب تبلیغات ادعاهای اغراق‌آمیز و اشتباهی دارند که موجب تحریک مشتری به خرید بیشتر کالا و خدمات می‌شود. واضح است که این اعمال به قصد گمراهی مردم و به دور از اصول اخلاقی است. و باید از زیاده‌روی در تبلیغات غلط و فریب‌انگیز خودداری نمود.

-محیط: مشکلات محیطی همواره کم یا زیاد در هر ملتی وجود داشته است. وابستگی به محیط جهانی از قبیل نیاز به محافظت لایه ازن، تامین امنیت و بهداشت عمومی، حمایت از صنایع ملی و منابع طبیعی و غیره موجب نگرانی‌هایی در سراسر دنیا شده است.

این مطلب را از دست ندهید :   سن وسال برای شروع کسب وکار

آلودگی محیط از مهم‌ترین چالش‌های موجود است که بشر با آن‌ها مواجه می‌باشد. با توجه به این چالش‌ها برخی از معضلات پیچیده و ویژه‌ای که امروز با دیدی جدی مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از: آلودگی آب، خاک، هوا، صوت، مضرات سموم، کودها و مواد شیمیایی، دفن غیر بهداشتی زباله و ضایعات صنعتی، تخریب و از بین بردن حیات وحش.

-دولت: توسعه رشد اقتصادی و صنعتی بسیار به هم وابسته است و هر یک مکمل دیگری است. برای توسعه اقتصاد یک ملت، استانداردسازی مراحل صنعت، معامله و تجارت حیاتی است. در این مسیر، دولت یک نقش پویا در اطمینان از شرایط لازم برای تولید مناسب و فعالیت‌های تجاری بازی می‌کند و آن را در دسترس صنعت قرار می‌دهد.

-جامعه: کمک به توسعه رفاه بشری، همواره به عنوان یکی از مشخصات افراد یک جامعه به شمار می‌رود، درست شبیه زمانی که بنگاه تجاری کاری را برای پیشرفت جامعه انجام می‌دهد، که این کار همکاری بشر دوستانه یا سازمان یافته نامیده می‌شود.

کتاب مبانی کارآفرینی اچ.ناندان

Related Posts

  • 94
    علیرضا صادقیان متولد ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل رشته کارشناسی صنایع از دانشگاه علم صنعت ایران و کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه کلمبیا در آمریکاست. او در حال حاضر مدیر عامل شرکت کسب و کار نوین ایرانیان و صاحب برند اینترنتی نت برگ است، نت برگ جز برترین سایت های…
    Tags: و, در, به, می, از, است, که, را
  • 89
    مصاحبه با کارآفرینان مینا نایبی‌شهابی، مدیر گروه انرژی و سیستم‌های کنترل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی به‌عنوان یکی از 30 زن برتر کارآفرینی در دومین نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار شناخته شد. وی 6 سال است که در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی مشغول به‌کاراست. فارغ‌التحصیل مقطع…
    Tags: و, در, به, است, می, را, که, از
  • 86
    پیشنهادات تفصیلی برای تسهیل کردن حل خلاق مسائل وقتی برای اولین بار استفاده کامل از فرایند حل خلاق مسائل را تجربه می‌کنیم، شبیه استفاده از یک بزرگراه طولانی است که ما را به سرعت از یک قسمت کشور به قسمت دیگر می‌برد. بزرگراه‌های سریع‌السیر جریان‌یابی بدون وقفه را برای مسیرهای…
    Tags: به, را, در, می, که, از, و, است
  • 86
    آیا تا به حال با دیدن کابوس مار از خواب پریده اید؟ مار از آن جمله حیوانات بد اقبالی است که در ادبیات عامه به نحسی و شومی معروف شده است.کتاب های تعبیر خواب از مار به عنوان دشمن و گاهی به عنوان نماد پول و ثروت نام می برند.…
    Tags: و, از, به, در, را, می, است, که
  • 85
    مصاحبه با کارافرینان خورشید صادقیان یکی از کارآفرینان کشور است که از طریق ساروج که یکی از مصالح ساختمانی است، به هنرمندی روی تابلوهای نقش‌برجسته پرداخته و به این وسیله در کارهایی چون تزئین نما و تزئینات داخلی فعالیت دارد. وی با به‌کارگیری ساروج که از ساخته‌های دست معماران مبتکر…
    Tags: و, به, از, در, است, که, می

درباره ی admin

همچنین ببینید

راهنمای گام به گام برای ایجاد کسب و کار خود

راهنمای گام به گام برای ایجاد کسب و کار خود بسیاری از افراد رویای رئیس …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *