خانه / بیزینس وکارآفرینی / آنچه کارآفرینان باید پیش از هر اقدامی بدانند

آنچه کارآفرینان باید پیش از هر اقدامی بدانند

آنچه کارآفرینان باید پیش از هر اقدامی بدانند:کسب و تفسیر اطلاعات بازار، رقبا، و دولت
داستان فردی به نام پل که در پی ایجاد کسب و کاری جدید است.

در سال 2004، پل کافه‌ی جدیدی را در خیابان مملو از فروشگاه در منطقه‌ای مجلل در حومه‌ی سان‌فرانسیسکو به راه انداخت. رستوران‌های جدید به منزله سرمایه‌گذاری‌های پرریسک شناخته می‌شوند، و عاقلانه است که تا حد امکان اطلاعات پیش از سرمایه‌گذاری درباره‌ی موقعیت مکانی و نوع خدمات، و ثبات منطقه گردآوری شود.

پل به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه‌ی پیشین خود، تجربیاتی در حوزه‌ی خدمات غذایی دارد.

محل سکونت او تنها چند ساختمان با کافه فاصله دارد و او تا حدودی از منطقه مطلع است. اما از طرح‌های سازندگان برای ساخت فروشگاهی بزرگ دور از این خیابان و به عنوان مرکز خرید اصلی آگاه نبود. وی در مصاحبه با روزنامه‌ای محلی عنوان کرد اگر از طرح این فروشگاه اطلاع داشت، هرگز کسب و کار خود را آغاز نمی‌نمود. به گفته‌ی وی: «با گشایش این مرکز، نشانه‌هایی از فراز و فرود» اجاره «(در خیابان) پدیدار گشته و بقای کسب و کارهای کوچک با ابهامات بسیار همراه خواهد شد».

با این وجود، رستوران با دسترسی مناسب به پیاده‌رو و در جریان مستمر افراد به خوبی رشد می‌کند. و اصلاح سیاسیت‌های پارک خودروها در کنار خیابان نیز پارک رایگان خودرو را به‌مدت 90 دقیقه جهت ترغیب رفت و آمد بیشتر به مغازه‌ها افزایش داد (که این مدت برای یک صبحانه یا ناهار لوکس کافی است).

رستوران‌ها اساسا به ویژگی‌های تجاری و غیرتجاری منطقه‌ی خود وابسته هستند (تفاوت در الگوهای رفت و آمد و محیط در منطقه نزدیک به کلیسا را با پمپ بنزین در نظر بگیرید). پل از رسیدن آنی رقیبی جدید هراس دارد، اما خروج از کسب و کار مکمل امری قطعی است. بالعکس، اگر این منطقه به عنوان مرکز رستورانی شناخته شود، رستوران‌های بیشتر در این منطقه عملا به افزایش کسب و کار پل منجر خواهد شد.

در مقابل، کسب و کارهایی با فروشگاه‌های اینترنتی، مانند KidSurplus.com با فروش در سایت‌هایی مانند Yahoo! Store با نگرانی‌های کمتری درباره موقعیت‌ جغرافیایی همراه است. KidSurplus.com در ورمونت واقع شده اما به دورترین مشتریان نیز دسترسی دارد. این شرکت به جستجوی موقعیت‌های بسیار سودآور برای نیروی کار، اعمال مالیات، و دسترسی به تامین‌کنندگان توجه داشته و هراسی از توقف فروشگاه‌های مجاور یا ورود فروشگاه‌های بزرگ به شهر نخواهد داشت.

کسب و کار پل با تهدید ظهور فروشگاه‌های بزرگ مواجه است، چرا که موفقیت آن در گرو رفت و آمد روزانه در محوطه‌ی تجاری سنتی شهر و مملو از خرده‌فروشی‌های کوچک، شعبه‌های بانک، کافه‌ها، و دفاتر پست وابسته است. منبع مناسب برای اطلاعات در این خصوص؛ روزنامه‌های محلی است که اخبار بازار تجاری و اقدامات دولت های محلی را در بر می‌گیرد. شهر نزدیک به پل اخیرا اقدام برجسته‌ای را به منظور جلوگیری از گشایش یک فروشگاه بزرگ به انجام رساند و دولت‌های منطقه قوانینی را به منظور دشوار ساختن احداث فروشگاه‌هایی به نام «بیگ باکس» در این منطقه تصویب کردند. آگاهی از اخبار مذکور، برای پل به منزله‌ی هشداری درباره‌ی این شرایط است.

به عنوان یک کسب و کار کوچک کالیفرنیایی، پل به گروه توسعه‌ی استخدام ایالتی دسترسی دارد که مسئولیت وصول مالیات تجاری و سایر کارکردهای اجرایی را عهده دار است، و در عین حال اطلاعاتی را به کارکنان در جهت ارتقای توانایی آنان برای رشد و استخدام کارکنان کالیفرنیایی بیشتر نیز ارائه می‌دهد. این گروه همچنین سمینارهای آموزشی را برای مالکان تجاری برگزار و خدمات بازار کار را به منظور ارسال فرصت‌های کاری به کارکنان ارائه می‌کند. به عنوان یک کسب و کار کوچک محلی، پل نیاز کمتری به اطلاعاتی مانند آمار بیکاری کشور داشته است، لیکن گروه مذکور اطلاعاتی را برای مالکان کسب و کارهای کوچک ارائه می‌دهد که بخش قابل توجهی از کارگران ایالتی را به استخدام خود درآورده‌اند. پایگاه اینترنتی ایالت کالیفرنیا نیز اطلاعاتی را درباره‌ی مالکان تجاری جدید شامل اطلاعات راهنمای جایگزینی و انتخاب موقعیت فراهم می‌سازد.

کافه‌ی پل، کسب و کاری معمولی است؛ در حالی که اگر رستوران زنجیره‌ای جدیدی را مانند مک‌دونالد ایجاد می‌کرد، موقعیت او کاملا متفاوت بود زیرا مک‌دونالد به عنوان شرکتی بزرگ (با حدود 32 هزار شعبه و درآمد سه ماهه‌ی ناخالصی بیش از 20 میلیارد دلار)، قادر به سرمایه‌گذاری مبالغ بسیار بالایی در پژوهش بازار است، که برخی از آن‌ها برای فرانشیزهای این شرکت نیز قابل دسترسی خواهد بود. این پژوهش‌ها باید اطلاعات حاصل از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی ( GIS) را برای برآورد ترافیک، آمار جمعیت شناختی مشتریان، و داده‌های مربوط به اولویت‌های مصرف‌کننده در بر بگیرد. همچنین یکی از نکات فروش مک دونالد آن است که تمامی شعبه‌ها تقریبا خدمات مشابهی را عرضه می‌کنند.

به این سوالات پاسخ دهید:

1-چگونه پل می‌تواند به ایده‌های بهتری در خصوص تغییرات بنیادین در محیط کسب و کار خود کسب کند؟

2-کافه‌ی پل، صبحانه و ناهار را تا ساعت 3 بعداز ظهر سرو می‌کند. چگونه پل به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری درباره‌ی توسعه‌ی کافه برای سرو شام دست می‌یابد؟

3-چه منابع اطلاعاتی دیگری برای مالکان کسب و کارهای کوچک در شهر قابل دسترس می‌باشد؟

برگرفته از کتاب کارآفرینی: دیدگاه فرآیندی

اسکات شین ترجمه دکتر محمد رضا زالی

درباره ی admin

همچنین ببینید

بازاریابی اینترنتی

برخی از ابزارهای اصلی در بازاریابی اینترنتیموارد زیر است ساخت صفحات فرود: این صفحات با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *