خانه / دانستی ها / آلودگي ناشي از خودروها

آلودگي ناشي از خودروها

 

آلودگي ناشي از وسايل نقليه در شهرها از 50 درصد كل آلودگي شهري شروع شده تا 65 و حتي 70 درصد آلودگي يك شهر را در بر مي گيرد .

درصد مزبور به عوامل متعددي بستگي دارد كه برخي از آنها عبارتند از:

تعداد خودروها، سن خودروها،‌سوخت مصرفي خودروها،‌ تكنولوژي مورد استفاده در خودروها،‌ فرهنگ رانندگي،‌ فرهنگ و قوانين تعمير و نگهداري و معاينه فني خودروها،‌ شبكه هاي ارتباطي موجود،‌ وضعيت جغرافيايي و آب و هواي شهر و …

اغلب شهرهاي بزرگ جهان از قبيل لس آنجلس،‌ توكيو، تهران، مكزيكوسيتي، بمبئي و… با اين معضل دست به گريبان بوده و هستند .

آلودگي ناشي از وسايل نقليه به دو عامل اصلي بستگي دارد:

1ـ راه و ترافيك

2ـ خودرو

براي كاهش آلودگي ناشي از خودروها بايد اهرمهاي كنترل را روي عوامل اخير قرار داد. البته عامل اوليه اي وجود دارد كه در واقع كنترل كننده دو عامل مزبور است و آن اساس استفاده از خودرو است.

با روشهاي متعددي مي توان تعداد خودروهاي در حال حركت در يك ناحيه معين را كاهش داد. تعدادي از اين روشها عبارتند از: گسترش شبكه هاي تلفن،‌ پست و حتي كامپيوتر، گسترش شبكه هاي حمل و نقل عمومي و حتي روشهايي كه ظاهرأ تاثير ندارند از قبيل تثبيت قيمت اجناس در سطح شهر،‌ گسترش خدمات شهري و……

1ـ‌ راه و ترافيك:

براي حل يا كاهش مشكلات مربوط به آلودگي خودروها ، يك روش حل مشكلات راه است . گسترش شبكه ارتباطي درون شهري به منظور افزايش سرعت متوسط خودروها ، كنترل پيشرفته ترافيك شهر، اصلاح هندسي معابر خودروها و موارد بيشمار ديگر از جمله مطالبي هستند كه در مهندسي ترافيك بحث مي گردد و يكي از نتايج اجرا آن، كاهش آلودگي خودروها مي باشد.

2ـ خودرو:

آلودگي ناشي از خودروها را معمولأ به سه پارامتر وابسته مي دانند: 1) موتور و سيستم سوخت رساني 2) سوخت 3)‌ معاينه فني

البته پارامترهاي ظاهرأ كوچك ديگري وجود دارند كه حتي در شرايطي ممكن است اهميت قابل ملاحظه اي بيابند. از اين پارامترها مي توان به سيستم سوخت رساني خودرو، لاستيك (چرخ) و بدنه خودرو اشاره كرد.

البته پارامتر مربوط به معاينه فني، مستقيمأ به مالك خودرو مربوط مي شود البته براي تحت فشار قرار دادن مالكان لاقيد قوانين وسازمانهاي مجري نيز عامل هستند. قابل توجه است كه زوج موتور- سوخت عمدتأ توسط سازنده خودرو تعيين مي شود و عمده كار كاهش آلودگي ناشي از خودروها ميبايستي در اينجا انجام گيرد.

البته تاثير كيفيت محصولات شركتهاي ارائه دهنده سوخت (پالايشگاهها) را نبايد نديده گرفت. پارامتر سوم يعني معاينه فني در واقع تاثير زمان برخودرو و كهنگي خودرو را كاهش مي دهد و عملكرد خودرو را حتي الامكان مشابه و مطابق عملكرد كم آلاينده اوليه مورد نظر سازنده نگاه مي دارد.

اگر روي زوج موتور-سوخت در حد ايده آل هم كار شود،‌ چنانچه به معاينه فني دقت لازم نشود،‌ پس از مدت كوتاهي (نسبت به عمر خودرو) خودرو وضعيت مناسب خود را از دست خواهد داد.

دو پارامتر ديگر يعني موتور و سوخت را از آن جهت زوج موتور- سوخت مي نامند كه هر دو با يكديگر ويژگي آلايندگي خودرو را مي سازند. هر موتور را براي سوخت خاصي مي سازند و بالعكس هر سوخت را براي موتور خاصي تهيه مي كنند. به عبارت ديگر بعيد است كه بتوان در ساختمان موتور (يا سيستمهاي جنبي آن) تغييري داد بدون آنكه لازم باشد مشخصات سوخت تغيير يابد و يا بالعكس بعيد است كه مشخصات سوخت تغيير كند و عملكرد موتور بدون تغيير باقي بماند.

درباره ی admin

همچنین ببینید

چك ليست تحويل گيري/ تحويل دهي قالب تزريق پلاستيك

  در اين مقاله با قالب ساخته شده سرو كار داريم. تا زماني كه خود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *